خانه خانه1-1 افشای سرّ عاشقان امام رئوف روی پرده آثار تصویری

افشای سرّ عاشقان امام رئوف روی پرده آثار تصویری

به گزارش سایت راه‌نوشت، ولی نعمت عبارتی آشنا و البته قدیمی در ادبیات مردمان سرزمین ایران است. این عبارت اگر هم قدمتی به بلندای ادبیات فارسی داشته باشد، اما مسلماٌ شأن و احترامش را بعدها کسب کرد؛ همان زمان که حضرت علی بن موسی (ع) از سرزمین حجاز راه توس را پیش گرفت. ولی نعمتی که محبوب دل این مردمان است.

روایت دلتنگی‌های عاشق برای محبوب خود و همچنین لحظات وصال، از زیباترین و جذاب‌ترین صحنه‌های داستانی است. چند دهه قبل، سریالی تلویزیونی با نام ولایت عشق، با محوریت سفر امام رضا (ع) از حجاز تا مرو ساخته شد. سریالی که علاوه بر ایران، در سایر کشورهای اسلامی هم به خوبی دیده شد. به جز این سریال، چند اثر دیگر هم با موضوع حضرت رضا (ع) در سینمای پس از انقلاب ساخته شده است.

اما برای روایت شخصیت والایی نظیر امام رضا (ع) می‌شود گاهی هم به روایت پیرامونی پرداخت تا با استفاده از همین روایت‌ها به خود امام رسید. به عنوان مثال، روایت خادمین حرم با همه زوایای پیدا و پنهانش یکی از همین روایت‌ها است. قصه زائران دل‌خسته و عاشقی که هر ساله و در چند مناسبت خاص، با پای پیاده خود را به مشهد می‌رسانند هم می‌تواند ماجرای جالبی باشد. از طرفی اولین‌ها همیشه جالب توجه‌اند؛ دیدن حال و هوای کسانی که اولین بار پا به حریم حرم سلطان توس می‌گذارند می‌تواند لحظه‌ی خاصی باشد.

به تصویر کشیدن جامعیت عشق به امام رضا (ع)، تلاش دیگری است در روایت این عاشقی. اینکه ارادت قلبی به امام رئوف، نه محدود به قشر و صنف خاصی است و نه حتی شیعیان و مسلمانان.

در ادامه مستندهایی با همین حال و هوا را معرفی می‌کنیم:

«صبح روز هشتم»؛ یک روز از فعالیت خادمان رضوی در قاب مستند

مستند «صبح روز هشتم»، برای اولین بار یک روز از فعالیت خادمین حرم رضوی را به تصویر می‌کشد. یکی از ویژگی‌های این مستند، ثبت تصاویر مکان‌هایی است که تاکنون مردم عادی امکان حضور در آن‌ها را نداشته‌اند.

به جهت تعدد مکان‌های خدمت خادمین، تصویربرداری آن بیش از سه سال به طول انجامیده است. نکته قابل توجه روایت آن از زاویه دید حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) است. این مستند 70 دقیقه‌ای را حسین علیجان‌نژاد کارگردانی کرده است.

افشای سر عاشقان امام رئوف روی پرده آثار تصویری
مستند صبح روز هشتم

«در راه بهشت»؛ پای پیاده از نیشابور تا حرم عشق

مستند «در راه بهشت»، در 33 دقیقه روایت پیاده‌روی زائران حرم عشق(ع) از نیشابور تا مشهد مقدس در ولادت امام رضا(ع) را نمایش می‌دهد؛ اما این چه چیزی است که پیاده‌روی در گرمای هوای تابستان را بر این زائران سهل می‌کند؟ شیرینی وصال …

برادران عالمی کارگردانی و تهیه‌کنندگی این اثر را بر عهده دارند.

افشای سرّ عاشقان امام رئوف روی پرده آثار تصویری
مستند در راه بهشت

«زمزمه ملکوت»؛ هفتاد سال خدمت بدون غیبت

مستند 28 دقیقه‌ای «زمزمه ملکوت» کاری است از عبدالمجید و حسین علیجان‌نژاد. این مستند روایتی است متفاوت از یک خادم حرم امام رضا علیه‌السلام  که بیش از هفتاد سال بدون یک روز غیبت یا حتی مرخصی و بیماری در نقاره‌خانه مشغول خدمت است.

افشای سر عاشقان امام رئوف روی پرده آثار تصویری
مستند زمزمه ملکوت

«کاروان» زیارت اولی‌ها

در اطراف ما افرادی هستند که به دلایل مالی هنوز توفیق زیارت امام رضا‌(ع) را نداشته‌اند. محمد سمیع پور در مستند «کاروان» حضور این افراد را که برای اولین بار به زیارت حضرت رضا(ع) می‌روند روایت می‌کند.

افشای سرّ عاشقان امام رئوف روی پرده آثار تصویری
مستند کاروان

«قزل امام»؛ روایت علاقه اهل سنت به امام هشتم

مستند «قزل امام»، روایتی از ۳ ترکمن اهل‌سنت است که ارادت خاصی به امام رضا علیه السلام دارند. نه تنها آنها بلکه دیگر ترکمن‌ها هم ارادت خاص و ویژه‌ای نسبت به اهل‌بیت دارند. شفاعت، زیارت و مدد جستن از اهل‌بیت گوشه‌ای از اعتقادات آن‌هاست. روح‌الله توفیق در 21 دقیقه به روایت این ارادت می‌پردازد.

مستندهایی که سرّ عاشقان امام رئوف را هویدا می‌کنند
مستند قزل امام

«مسافران» ویژه

کاروانی متشکل از خانواده شهدا که راهی مشهد هستند، می‌تواند سوژه جالبی باشد. محمد ساسان، 38 دقیقه از همراهی‌اش با خانواده معظم شهدا درسفر معنوی مشهد مقدس را در مستند «مسافران» به تصویر می‌کشد.

افشای سرّ عاشقان امام رئوف روی پرده آثار تصویری
مستند مسافران

سلام شبان بر پسر موسی

غلام، چوپان است. در روستای حشمت‌آباد زندگی می‌کند؛ جایی در میانه راه تربت حیدریه و مشهد. او باید گله ارباب را هر روز صبح به صحرا ببرد تا غروب. او دوست دارد روز شهادت امام رضا (ع) به زیارت آن حضرت برود اما گله را هم نمی تواند به امان خدا رها کند.

مستند «سلام بر علی پسر موسی»، روایتی 32 دقیقه ای از حال و هوای غلام در روزهای پایانی ماه صفر است. امین قدمی این مستند را کارگردانی کرده است.

افشای سرّ عاشقان امام رئوف روی پرده آثار تصویری
مستند سلام بر علی پسر موسی

انیمیشن در مسیر باران؛ قرارِ بی‌قراری‌های ریان

انیمیشن «در مسیر باران» روایتگر روزهای سخت زندگی مردی به نام «ریان» است که خشکسالی، تاب و توانش را بریده و روزگار را بر او و خانواده‌اش سخت کرده است.

این پویانمایی در حدود 70 دقیقه در مرکز آفرینش های هنری آستان قدس رضوی تهیه شده است.

افشای سرّ عاشقان امام رئوف روی پرده آثار تصویری
انیمیشن در مسیر باران

پویانمایی چراغ گنبد؛ در آرزوی نور

پویانمایی «چراغ گنبد» روایتی از تمام آرزو‌های یک کودک است که تبدیل به نور و روشنایی گنبد می‌شود و کودک داستان به آن دل ‌می‌بندد.

پویانمایی چراغ گنبد در مدت زمان 3 دقیقه به کارگردانی سارا شفیعی‌پور و تهیه کنندگی علی ثابت‌نیا ساخته شده است.

افشای سرّ عاشقان امام رئوف روی پرده آثار تصویری
پویانمایی چراغ گنبد

غریبه؛ غربت سرخ‌پوشِ حوض نقاشی

پویانمایی «غریبه»، داستان غربت ماهی قرمزی است که در صحن حرم امام رضا (ع) تنها است و آرزوی زیارت امام رضا (ع) را دارد که یک کودک او را به آرزوی خود می‌رساند.

پویانمایی غریبه به مدت 3 دقیقه در مرکز آفرینش های هنری آستان قدس رضوی با شعر عبدالجبار کاکائی و موسیقی فردین خلعتبری تهیه شده است.

مستندهایی که سرّ عاشقان امام رئوف را هویدا می‌کنند
پویانمایی غریبه

وصال؛ هر جا که هستیم نزدیک امامیم

انیمیشن 5 دقیقه‌ای «وصال» به کارگردانی عدنان نصاری، می‌خواهد این نکته را برای مخاطب بازگو کند: دو نوع فاصله با امام وجود دارد؛ یکی فاصله فیزیکی است و دیگری فاصله غیر فیزیکی. اگر این فاصله را طی کنیم در هرجای زمین باشیم نزدیک ایشانیم.

افشای سر عاشقان امام رئوف روی پرده آثار تصویری
پویانمایی وصال

از جنس همسایگی؛ دردل‌های روزانه یک همسایه

فیلم کوتاه دو دقیقه‌ای «از جنس همسایگی»، از درد دل‌های روزانه یک زن می‌گوید. زنی که دلش از روزمرگی گرفته است و حرف‌هایی از جنس همسایگی دارد. جمیل عامل‌صادقی کارگردانی اثر را بر عهده دارد.

افشای سر عاشقان امام رئوف روی پرده آثار تصویری
فیلم کوتاه از جنس همسایگی

همچنین فیلم کوتاه «نظر» به کارگردانی محمدرضا دهستانی، فیلم داستانی «نذر» به کارگردانی حمید شاهمرادی، فیلم کوتاه «سلام» به کارگردانی محمدرضا حاجی‌غلامی و انیمیشن «درخت بادام» به کارگردانی علی ثابت‌نیا نیز از دیگر آثار پیرامون امام رضا علیه‌السلام هستند.

جهت تماشای ای آثار می توانید به سایت عماریار به آدرس ammaryar.ir مراجعه کنید.

نویسنده: محمدصادق شریفی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید