خانه خانه3 108دقیقه معلق در فضا / نخستین مواجهه انسان با فضا چگونه اتفاق...

108دقیقه معلق در فضا / نخستین مواجهه انسان با فضا چگونه اتفاق افتاد؟

دشوار است که بخواهیم حس و حال کسی را بیان کنیم که نخستین انسانی بوده که پا فراتر از سیاره زمین نهاده و سفری را آغاز کرده که تا به حال کسی آن را تجربه نکرده بود، سفری که سرانجامش تا آن زمان مشخص نبود و از آن جایی که همواره نخستین ها مسیر را برای آیندگان هموار می کنند سفر «یوری گاگارین» به فضا به نقطه عطفی در صنعت فضایی جهان تبدیل شد.

«یوری گاگارین» نخستین انسانی بود که به وسیله مصنوعات بشری توانست زندگی در محیطی را تجربه کند که تا به حال کسی همانند او به این تجربه دست نیافته بود و به سبب همین سفر فضایی تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد و نشان‌ها و عنوان‌های افتخار بی‌شماری از سراسر جهان دریافت کرد.

فیلم «گاگارین؛ اولین در فضا» به کارگردانی «پاول پارکومنکو» را می توان اثری بیوگرافی درباره زندگی این فضانورد روسی دانست، که صنعت فضایی جهان را به دوران قبل و بعد از خود یعنی زمان حضور نخستین انسان در فضا تقسیم کرد.

12 آوریل 1961 برای کسانی که به ماجراهای فضایی و رخدادهای نجومی علاقه دارند شبی فراموش نشدنی است، شبی که در سالگرد آن علاقه‌مندان به صنعت فضا در سراسر جهان دور هم جمع می شوند و سالگرد نخستین حضور انسان در فضا را گرامی می‌دارند.

108 دقیقه‌ای که هر کسی جرأت تجربه اش را ندارد

یوری گاگارین 108 دقیقه در فضاپیمای وستوک، مدار زمین را چرخید و پس از آن بود که دیگر به زندگی سابق بازنگشت، او در این 108 دقیقه چیزهایی دیده بود که هیچ کس جز خودش همانندش را ندیده بود.

«من زمین را می‌بینم، خیلی زیبا است». اولین جملاتی بود که گاگارین پس حضور در فضا به زمین مخابره کرد، «گاگارین؛ اولین در فضا» همراه با یک کارگردانی حساب شده از «پاول پارخامنکو» مخاطب را همراه با یوری به سفری خاطره انگیز می برد که پس از پایان فیلم حس و حال خوبش تا روزها با انسان بافی می ماند.

من همین الان از فضا برگشتم

گاگارین که پس از پایان مأموریتش در مکانی خارج از محل پیش بینی شده فرود می آید در رابطه با لحظات پس از فرودش این چنین می گوید  «آنها وقتی مرا با لباس و کلاه فضایی و چتر نجاتم دیدند، ترسیدند و عقب رفتند. من به آن‌ها گفتم نگران نباشید من هم مثل شما شهروند شوروی هستم، همین الان از فضا برگشتم و دنبال تلفن می‌گردم که به مسکو زنگ بزنم.»

باقی مانده زندگی گاگارین تحت تأثیر آن 108 دقیقه گذشت و سخنان او پس از این سفر درباره خداوند و نظام هستی و مرگ مشکوکش تا سال ها همواره نقل محافل بود.

در فضاپیمای وستوک چه گذشت

اگر سفر یوری گاگارین به فضا و شنیدن قصه او و این که چه شد تا توانست جواز سوار شدن بر فضاپیمای وستوک به دست آورد و آن 108 دقیقه عجیب را چگونه گذراند پیشنهاد می کنم تا به سایت عماریار بروید و این فیلم تماشایی و سراسر از هیجان را نظاره کنید.

محمدرضا پورصفار

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید